April 16, 2010

Oppskrift på rundt sitteunderlag





Jeg har jo tidligere lovet at jeg skal dele noen oppskrifter med dere. Først ut er heklet sitteunderlag. Du trenger et tykt ullgarn. Jeg bruker Hubro fra Dalegarn. Det blir tykt, fast og varmer godt til rumpa:) Heklekrok nr 9 gjør susen!



Omgang 1: Hekle 3 luftmasker (lm). Fest til en ring med en kjedemaske (kj) i første lm.
Omgang 2: 10 fastmasker (fm) rundt ringen.
Omgang 3: 2 fm i hver av forrige omgangs masker = 20 m.
Omgang 4: Doble masker i annenhver av forrige omgangs masker.
Omgang 5: Doble masker i hver tredje av forrige omgangs masker.
Omgang 6: Ingen økninger (dvs 1 m i hver av forrige omgangs masker).
Omgang 7: Doble masker i hver fjerde av forrige omgangs masker.
Omgang 8: Doble masker i hver femte av forrige omgangs masker.
Omgang 9: Ingen økninger.
Omgang 10: Doble masker i hver femte av forrige omgangs masker.
Omgang 11: Ingen økninger.
Omgang 12: Doble masker i hver femte av forrige omgangs masker.
Omgang 13-14: Ingen økninger.
Omgang 15: Doble masker i hver femte av forrige omgangs masker.
Omgang 16-18: Ingen økninger
Omgang 19: Doble masker i hver femte av forrige omgangs masker.
Omgang 20: Ingen økninger.
Avslutt med å hekle 15 lm, hekle en fm i den første lm. Da får du en løkke. Fortsett med å hekle en lang "tråd" av ca 50 lm. Da får du en snor du kan bruke til å binde det sammen med.



Broder et hjerte tilslutt. Gjør dette løst slik at det ikke strammer seg ved toving. Fest alle tråder. Toves i vaskemaskin på 40 grader. Jeg bruker en halv kork flytende grønnsåpe. La det ligge flatt ved tørking.

Supert å ta med seg på tur eller legge i bilsetet. Kult å bruke som stolpute! Da bør du legge noe sklisikkert mellom stolen og stolputen:)

Lykke til!

Klem fra Linda

12 comments:

  1. Så fint sitteunderlag! Fikk lyst til å lage jeg også.

    ReplyDelete
  2. Er i aksjon nå :) Fin oppskrift :)

    ReplyDelete
  3. Så flotte sitteunderlag! Har lyst å prøve disse..
    Hvor mye garn bruker du på ett sitteunderlag?

    ReplyDelete
  4. Så flotte sitteunderlag, lette etter akkurat en slik oppskrift. Lurer også på hvor mye garn som går med, jeg skal bruke opp litt restegarn.

    ReplyDelete
  5. Hei! Hvor mange nøster bruker du på dette underlaget? :D

    ReplyDelete
  6. Hei. Vil underlaget tove seg sammen nok til at "bølgene" blir borte. Virker som det er for mye økning.

    ReplyDelete
  7. Hei. Vil underlaget tove seg sammen nok til at "bølgene" blir borte. Virker som det er for mye økning.

    ReplyDelete
  8. Skulle ønske du kunne lagt ved en video hvor du viser oss som ikke skjønner noe :-)Forstår første omgang, men deretter ingenting:-)Nybegynner

    ReplyDelete
  9. Jeg får også alltid bølger, på runde sitteunderlag. Hva gjør jeg galt?

    ReplyDelete
  10. Fin forklaring og fin ble den😀🤗👍

    ReplyDelete
  11. Kjempe fin oppskrift takk🌷😍

    ReplyDelete
  12. Hei. Jeg får ikke oppskriften til å stemme fra omgang 10, om jeg øker i hver femte som oppskriften sier, så ender jeg på 72 masker, og da blir det igjen tull neste gang jeg skal øke for der skal det også økes i hver femte, men 72 går jo ikke opp i 5. Har rekt opp 3 ganger nå fordi jeg har trodd jeg har gjort feil :-/

    ReplyDelete